Φ. Κ. ΣΩΤΗΡΟΣ 2023-2024 ΘΕΜΑ 1.

 Φ. Κ. Σωτῆρος 2023-2024
ΘΕΜΑ 1ο Ἡ ἀτομική μελέτη τῆς Ἁγ. Γραφῆς 1.α) Ἁγία Γραφή Τό κορυφαῖο βιβλίο τοῦ κόσμου, ἐμπνευσμένο ἀπό τόν ἴδιο τόν Δημιουργό τοῦ κόσμου. Παλαιά καί Καινή Διαθήκη γραμμένο σέ μία περίοδο 1500 ἐτῶν, ἀπό δεκάδες συγγραφεῖς..
β) « Τά λόγια τοῦ Θεοῦ δέν εἶναι λόγια πού ἴσχυαν κάποτε∙ εἶναι λόγια μέ αἰώνια ἰσχύ. Πόσες ἐκδόσεις ἔχει ἡ Ἁγία Γραφή, δύο χιλιάδες χρόνια κυκλοφορεῖ καί ἔχει συντριπτικά τή μεγαλύτερη κυκλοφορία ἀπό ὁποιοδήποτε βιβλίο. Βγῆκε ποτέ καμμία ἔκδοση βελτιωμένη ἤ ἐπηυξημένη; Τό ἴδιο κείμενο «ἰῶτα ἕν ἤ μία κεραία», οὔτε ἕνα γιώτα δέν ἄλλαξε. Δύο χιλιάδες χρόνια καί μέ τή μεγαλύτερη κυκλοφορία εἶναι ἕνα θαῦμα. Ἔχει μεταφρασθῆ σέ δύο χιλιάδες γλῶσσες καί διαλέκτους καί συνεχῶς μεταφράζεται. Πάντοτε εἶναι ἐπίκαιρο, πάντοτε εἶναι σύγχρονο, ἀληθινό, αἰώνιο, τό βιβλίο τῶν ψαράδων. Ἄς μαζευτοῦν 3, 4, 12 ψαράδες νά γράψουν ἕνα βιβλίο καί θά δοῦμε, μετά ἀπό δύο χιλιάδες χρόνια, τί θά γίνη μέ αὐτό. Εἶναι τό βιβλίο τοῦ Θεοῦ, γι’αὐτό καί ὁ Κύριος εἶπε: «Ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δέ λόγοι μου οὐ μή παρέλθωσι». Θά καταστραφῆ ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ τά λόγια μου θά ἰσχύουν. Αὐτό τό Βιβλίο δέν θά χαθῆ. Τά ρήματά μου ἔχουν αἰώνια ἰσχύ καί διάρκεια» (Ἀρχιμ. Ἀστέριος Χατζηνικολάου). 2. «Ἡ Ἁγία Γραφή, Παλαιά καί Καινή Διαθήκη, ἀποτελεῖ βασικό καί οὐσιαστικό στοιχεῖο τῆς ὀρθοδόξου πνευματικότητος. Ἡ θεία λατρεία εἶναι διαποτισμένη ἀπό τό πνεῦμα καί τό γράμμα τῆς Ἁγίας Γραφῆς: οἱ ὕμνοι, οἱ προσευχές καί τά λειτουργικά μας κείμενα ἐμπνέονται ἀπό τόν ἀποκεκαλυμμένο λόγο τοῦ Θεοῦ καί τά γεγονότα τῆς ἱερῆς ἱστορίας, ὅπως αὐτά καταγράφονται στά θεόπνευστα βιβλία της. Οἱ ἅγιοι Πατέρες τῆς Ἐκκλησίας, στά ἱερά συγγράμματά τους, ἔχουν ἀποθησαυρίσει ὅλον τόν πλοῦτο τῆς θείας ἀποκαλύψεως, ὥστε αὐτά νά ἀποτελοῦν πολύτιμα ἑρμηνευτικά ὑπομνήματα τῶν Γραφῶν. Ὡστόσο, ἐνῷ ἡ Ἁγία Γραφή ἀποτελεῖ τό στημόνι καί τό ὑφάδι τῆς ὀρθοδόξου ζωῆς, ἐν τούτοις ὁ ὀρθόδοξος λαός, στήν πλειονότητά του, παραμένει ξένος καί ἄγευστος πρός τά θεόπνευστα κείμενά της. Τήν κατάσταση αὐτή ἐκμεταλλεύονται, δυστυχῶς, οἱ διάφοροι αἱρετικοί, οἱ ὁποῖοι ἀναπτύσσουν ἐκπληκτική προσυλητιστική δραστηριότητα μεταξύ τοῦ ὀρθοδόξου ποιμνίου. Εἶναι δέ λυπηρόν, ὅτι πολλοί ὀρθόδοξοι γίνονται θύματα τῶν αἱρετικῶν αὐτῶν κύκλων, ἀκριβῶς διότι δελεάζονται ἀπό τό γεγονός ὅτι χάρις σ΄ αὐτούς ἀνακαλύπτουν γιά πρώτη φορά τήν ἀξία καί τή σημασία τῆς Ἁγίας Γραφῆς. Οὐσιαστικοί, λοιπόν, καθώς καί ποιμαντικοί λόγοι ἐπιβάλλουν νά γίνει μιά ἐκτεταμένη προσπάθεια πού θά βοηθήσει τούς ὀρθόδοξους πιστούς νά προσεγγίσουν τά θεόπνευστα κείμενα τῆς Ἁγίας Γραφῆς.» ( Μητροπολίτης Λευκάδος καί Ἰθάκης Θεόφιλος)
3. Ἀπό τόν Ἱ. Χρυσόστομον α) «Ξέροντας καί κατανοώντας τά ὅσα κηρύττονται ἐδῶ, ὅτι, δηλαδή, ἀπό ἐδῶ πηγάζει κάθε ὠφέλεια στή ζωή καί ἡ βελτίωση τῆς οἰκουμένης ὅλης, ἄς ἐρχόσασθε μέ προθυμία νά ἀκούσετε τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, καί φυσικά στίς συνάξεις τῆς Ἐκκλησίας καί τίς κοινές προσευχές. Ἄν ἀκολουθήσετε αὐτή τήν τακτική, θά φανερώσετε ζωή ἀντάξια τῶν οὐρανῶν καί θά πετύχετε τά αἰώνια ἀγαθά, πού ὁ Κύριος μᾶς ὑποσχέθηκε. β.) Ἡ μελέτη τῆς Ἀγίας Γραφῆς ἀποδιώκει ἀπό τήν ψυχήν τήν στενοχώρια καί φυτεύει καί μεταδίδει τήν εὐχάριστην διάθεσιν. Ἀποδιώκει τήν κακίαν καί ριζώνει τήν ἀρετήν.( Οἱ θησαυροί τῆς Ἁγίας Γραφῆς σελ.130)
4. Ὁ Μ. Ἀθανάσιος συνιστᾶ Τήν μελέτη ὅλης τῆς Ἁγίας Γραφῆς, διότι «πᾶσα μέν ἡ θεία γραφή διδάσκαλός ἐστιν ἀρετῆς καί πίστεως ἀληθοῦς». Ὅταν μελετᾶς τό ἱερό κείμενο εἶναι σάν νά ἔχεις μπεῖ στόν κῆπο τῆς Ἐδέμ καί μαζεύεις καρπούς. Ὁ Μ. Ἀντώνιος ἐπειδή δέν γνώριζε γράμματα, πρόσεχε τόσο πολύ στήν ἀνάγνωση τῶν Γραφῶν, ὥστε νά μήν πέση τίποτε κάτω καί ἀντί γιά βιβλίο εἶχε τή μνήμη του.
5. «Ὁ ἱερός Αυγουστῖνος (354-430 μ.Χ), ὁ υἱός τῶν δακρύων». Mιά μέρα, καθώς βρισκόταν στόν κῆπο, ἄκουσε μιά μυστηριώδη φωνή· Αὐγουστῖνε, «πάρε καί διάβασε».Ὑπάκουσε στή φωνή αὐτή, ὅπως ἄλλοτε ὁ Mέγας Ἀντώνιος ὑπάκουσε στή φωνή τοῦ Eὐαγγελίου πού ἔλεγε «Πώλησόν σου τά ὑπάρχοντα καί δός πτωχοῖς…»(Mατθ.19,21). Δίπλα του ἦταν ἡ Ἁγία Γραφή, πού τήν εἶχε πάρει γιά νά τήν μελετήσει καί νά τήν κρίνει. Τήν ἀνοίγει καί τά μάτια του πέφτουν στό χωρίο τῆς πρός Pωμαίους ἐπιστολῆς, ὅπου ὁ ἀπόστολος Παῦλος λέει· «Ἡ νύξ προέκοψεν, ἡ δέ ἡμέρα ἤγγικεν. ἀποθώμεθα οὖν τά ἔργα τοῦ σκότους καί ἐνδυσώμεθα τά ὅπλα τοῦ φωτός» (Pωμ. 13,12). Ἔνιωσε πώς αὐτά τά λόγια εἶχαν γραφτεῖ γιά ἐκεῖνον . Πώς τόν καλοῦσε ὁ Χριστός νά ἀλλάξει ζωή. Νά πετάξει μακριά τά ἔργα τῆς ἁμαρτίας καί νά «ντυθεῖ» τόν Χριστό. Ἀπό τήν ὥρα ἐκείνη πῆρε τήν ὁριστική ἀπόφαση νά γίνει ἀληθινός Xριστιανός. Μετανόησε γιά τόν ὡς τότε ἄσωτο βίο του, ἀξιοποίησε τά χαρίσματα, πού τοῦ εἶχε δώσει ὁ Θεός καί ἀναδείχθηκε μέ τά λόγια καί τά ἔργα του σε μεγάλο Πατέρα τῆς Ἐκκλησίας καί Ἄγιο.
6. « Ἡ Καινή Διαθήκη εἶναι πηγή ἀνεξάντλητη. Τό φάρμακο γιά τήν κατάθλιψη, τήν μοναξιά, τήν ἀγωνία, τήν μελαγχολία … μᾶς λέει καί ὁ Ἅγιος Πορφύριος, «Ἡ ψυχή ἁγιάζεται καί καθαίρεται μέ τή μελέτη ἁγιογραφικῶν χωρίων, τῶν λόγων τῶν Πατέρων, μέ τήν ἀποστήθιση ψαλμῶν, μέ τήν ψαλτική, μέ τήν εὐχή». Ἄς δοκιμάσουμε !
7.Ἄνθρωπε γνώριζε τόν ἑαυτόν σου διά τῶν Γραφῶν καί περιπάτει πάντοτε, ὡσάν νά εἶναι ὀ Θεός παρών’’ (Ἁγ. Ἰωάννης τῆς Κρονστάνδης)
8. Γεγονός: Ἡ ἄδικη ἀπόλυση ἀπό τήν ἐργασία της ἐκανε τή νέα νά χάση τήν εἰρήνη της νά σχεδιάζη ἐκδίκηση. Καθώς ὅμως ἔπεσε ἡ ματιά της στήν Καινή Διαθήκη πού μελετοῦσε ἡ μητέρα της, διάβασε «ἐμοί ἐκδίκησις, ἐγώ ἀνταποδώσω». Γαλήνη ἁπλώθηκε στήν ψυχή της, εἰρήνευσε, δέν θά μέ ἀφήση ὁ Θεός. Ἐμπιστεύτηκε σέ Ἐκεῖνον καί ἡσύχασε. Καί πράγματι ὁ Θεός τήν προστάτευσε, τήν προσέλαβαν σέ καλύτερη ἐργασία.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις